RC letadla nová

Domů
Klubové info
Akce klubu
Klubové letiste
Rc letadla
RC letadla nová
Rc vrtulníky
Dílna a nápady
Video
Bazárek

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

¨¨

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gripen na dmychadlo Ládi Křemenáka (květen 2024)

Model jsem objednal na   MotionRC Europe, dorazil během týdne. Sestavení draku modelu bylo jednoduché a rychlé. Problémy nastaly při zapojování elektroniky, především sladění přijímače se stabilizací  A3 Super 4. Vzhledem k tomu, že mám jen 8 kanálový vysílač a stabilizaci s možností řízení 5 serv, musel jsem jít do kompromisu. Kachny musely zůstat bez stabilizace. Stabilizovaná mám křidélka, směrovku a vektorové řízení tahu. V rámci stavby jsem udělal ještě jednu úpravu. Dle křivek výkonu EDF jsem zjistil, že maximální tah EDF 3,5 kg je při napětí 25 voltů. Měřením napětí jsem zjistil, že výstupní napětí baterie 6s v plném tahu je 25 voltů jen pár vteřin a pak rychle klesá a tím klesá i tah. Vzhledem k tomu, že jsem použil regulátor 120A který snese 4 až 8 článků, zkusil jsem jeden článek baterie přidat. Měřením tahu a napětí baterie jsem zjistil, že napětí v plném tahu neklesá pod 25 voltů po celou dobu vybíjení. Tím jsem zajistil že napětí při přidání plynu na maximum je 25 voltů po celou dobu letu a tím je zajištěn i maximální tah 3,5 kg i při vybité baterii, tedy po celou dobu letu. Tím, že je vyšší napětí baterie, odběr proudu se nezvýšil, zůstal okolo 100A jak při 6, tak při 7 článcích baterie.  

Rozpětí křídel:  882 mm, Délka: 1613 mm, Hmotnost: 2350 g, Motor: Inrunner 6S 3658-1920Kv, Regulátor: 120A 4-8S 8A UBEC, EDF: 80 mm 12 lopatek, Podvozek:  elektronický zatahovací hliníkový, Baterie: 6-7 S 5000 mAh LiPo, Serva: 9g hybridní digitální  11 ks, materiál: EPO pěna, vektorování tahu.

Extra-300 Toma Giesela (květen 2024)

Letadlo je od výrobce Extremefly, rozpětí je 2700 mm, motor DLE120, serva jsou Savox 1271, tah 25 kg, serv je v modelu 8 ks, elektroniku tvoří Jeti Centrál box 220, baterie lion 2* 2500 mAh, kouření zajišťuje pumpa od firmy Powerbox.

AN-22 "big" Zdeňka Hrona (květen 2024)

Materiál: soklový polystyren, extrudovaný polystyren, nosník překližka 3mm,potaženo sklo 50g s pryskyřicí. Trup 270cm dělený na 3díly, křídlo 320cm, centroplán 120cm + 2×100 cm uši. Zatahovací podvozek a asi i pumovnice na bonbóny. Pohon: 4x AC KAVAN  3536 1000kv, regulátory 40A s reverzací. Vrtule čtyřlistá 9,5x6. Ovládány: VOP, SOP, křidélka, podvozek, reverzace, klapky a pumovnice.

Kawasaki Ki-61 Mirka Berana (duben 2024)

Každý modelář to zná…, po brouzdání na internetu jsem narazil na stránkách Kostka model na tento druhoválečný stroj a začala mě nahlodávat myšlenka na koupi. Po třech dnech přemýšlení jsem stavebnici objednal a těšil až ji v dílně rozbalím… a pustím se do díla. Model je dodáván firmou VQ model v provedení ARF, rozpětí modelu 1580 mm, ovládány jsou 2x křidélka, 2 x klapky, VOP, SOP, případně, zatahovací podvozek, model je osazen servy Hitec. Motor AXI 4120/14, 660 RMP/V, regulátor Jeti Spin 66 Pro (BEC) + MUI 50 mAh,  Akumulátor -  Jeti Power Ion  4S2P  5 200 mAh (články 2600A), vrtule APC 13x8.

Ariane Petra Mervarta (březen 2024)

Stavitel píše: "Při ,,courání,, po webu mi jednoho večera padla do oka stavebnice motorového větroně Ariane od Gady. Stavebnice obsahovala laminátový trup, sendvičové křídlo a konstrukční plovoucí výškovku. Model jsem osadil motorem FoxyC3520-730 s regulátorem 80A poháněný 4S1P lipol 2600mAh. Ovládané funkce byly motor, křidélka, brzdící štíty, výškovka, směrovka a zatahovací jednokolový podvozek. Celková hmotnost bohužel dosáhla 3540g což při rozpětí 3m a poměrně štíhlých křídlech mělo dopad do poměrně vysokého plošného zatížení a tomu odpovídajícím letovým schopnostem. O nějakém nekonečném poletování v termice nemohla být řeč J Po nějaké době jsem se rozhodl, že model odlehčím a ,,vykuchal,, jsem z něho co se dalo včetně brzd a podvozku...".

Dynamite staví Karel Drye (březen 2024)

Na otázku, proč Karel Drye si pořídil nový dům je při jeho pověstné stavební píli jasná odpověď - aby se do něj vešlo co nejvíce modelů Dalším kouskem, do jehož stavby se Karel dal, je nevelký model Dynamite, od kterého lze očekávat velmi svižný let a pohyblivost. Tohohle pyloňáčka Karel,kdysi už měl, ale dnešní doba mu umožnila novou konstrukci vybavit následovně: motor Leopard  2826-9T (1820 KV), regl Kavan Pro- 20SB, 3 x serva Emax ES 08D II digi, baterie Lion 2S1P  2600A, kužel průměr 30 mm, sklopka 7/4, rozpětí bude 700 mm. Po záletu přineseme další informace.

Retromodel Čechii staví Mirek Beran (březen 2024)

Druhým, kdo podlehl kouzlu Čechie je Mirek Beran. I on se vrhl s nadšením a energii do stavby modelu, a jak dokazují fotografie má za sebou stavbu ocasních ploch, polovin trupu a jejich slepení do výsledné kostry modelu. Také on uvažuje, že by Čechii poháněl "čuďák", jmenovitě čtyřtaktní spalovací motor. I z jeho stavby přinese další snímky, jakmile budou ty nové na světě... 

Retro model Čechii staví Tom Jirout (únor 2024)

Jak jsme psali minule, tři naši "klubáci" se rozhodli, že si postaví retro model Čechii na nastávající sezonu. Nejdále se stavbou je Tom Jirout, z jehož stavby jsou následující snímky. Tom stihl postavit VOP a SOP, vymyslel způsob, jak ocasní plochy od trupu oddělit. Vlastní trup je z balsových lišt 10 x 10 mm, doplněných překližkou. Z fotografii je zřejmé, že trup a ocasní plochy jsou hotové (tedy před potažením) a nastává čas na stavbu polovin křídel. O motorizaci Tom zatím nemá zcela jasno, v úvahu připadá 4taktní spalovací motor, pro nějž už je v "čumáku" trupu místo a prostor pro nádrž. Jak bude stavba pokračovat, přibudou na našem webu i další snímky...   

Jak na kola? Autor píše: Dnes bych rádi přiblížil, jak vznikal podvozek a podvozková kola k jedné z nich. Na začátku bylo mnoho úvah, jak by podvozek mohl vypadat. Musím smeknout před autorem původního plánu, protože přes velkou snahu vymyslet „něco lepšího“, jak tvarově, tak materiálově se mi nepodařilo. Podvozek vznikl vyklepáním ocelového drátu  5mm dle šablony a výztuží z drátu  3mm. Co možná nejvíce jsem se chtěl vyhnout spojování jednotlivých částí pomocí pájení. Napadlo mě využít kabelové oka, které se využívají v elektrotechnice. K lisování ok jsou zapotřebí speciální kleště, které mi zapůjčil kamarád. Výhodou spojení je veliká pevnost, rychlost výroby a tvarovatelnost. Podvozková kola a jejich výroba mě bavila na tomto letadla zatím nejvíce. Možná to je tím napětím, kdy stojíme  před něčím modelářsky novým a nevyzkoušeným. Při výrobě jsem využil loukoťová kola, která jsem před lety vyráběl z topolové překližky k jinému modelu a bylo mi líto je nevyužít. Začal jsem přípravou pracovní desky, do které jsem vyvrtal otvor a umístil středový trn.  Za využití původního celého kola jsem několika špalíky oblepil ráfek a tím docílil stejné polohy ráfku vůči náboji po odstranění původního středu kola. Kamarád mi na gravírovacím stroji vyřezal a vygravíroval z překližky části na výrobu náboje. Všechny části kola jsou lepena vteřinovým lepidlem. Na ráfcích jsem rozměřil a na stojanové vrtačce vyvrtal 24 otvorů o   1,5mm. Ze strany polodrážky vybrousil kolem otvorů frézkou male prohlubně. Původní ráfky i nové slepené náboje jsem obrousil, nalakoval a nastříkal barvou. Vypodložený ráfek i náboj umístil na pracovní desku a začal přemýšlet o technice výpletu. Nakonec jsem zvolil variantu výpletu, která se mi nejvíce líbila vzhledově a nakonec je i dostatečně pevná. Dráty jsou před vložením do otvorů v náboji mírně ohnuty a je na ně navlečen „nypl z hliníkové dutinky  1,5mm „. Po základní instalaci drátů z jedné strany je vše  zalepeno. Následuje základní instalace drátů z druhé strany. Pak už jen stačí doplnit z obou stran chybějící dráty-samozřejmě v přípravku. Přečnívající konce drátů jsou odříznuty a prohlubně kolem drátů zality  lepidlem. Nyple jsou  k ráfku přilepeny taktéž. Na závěr stačí obstarat pryž kulatého průřezu, vyhovuje  15-25mm, přičemž čím větší, tím hezčí a pružnější, ale zároveň těžší. Konce slepit  a lepidlem přibodovat k ráfku. Průměr kola je 210mm., hmotnost jednoho kola je 100g, dráty jsou ocelové   1,5mm (lze použít nerezové), pevnostně by dostačovali i dráty 1mm. Dutinky hliníkové  1,5 mm.

P-51 Mustang Václava Nepokoje (únor 2024)

Je ze stavebnice ARF od Hangar 9, rozpětí 1,8m, letová hmotnost 6kg. Je před záletem.(to až na jaře). Motor Axi 5320/18, regulátor Mezon, serva Big max, vrtule Foxi 18x12, odpružený zatahovací podvozek, baterie lion 6S3P.

Terminatora na opravdovou turbinu staví Jirka Charvát (leden 2024)

Po dlouhé době se na našem Rc letišti objeví nefalšovaný turbínový model. Ještě loni ho začal stavět Jirka Charvát a jde o známou konstrukci s názvem Turbinator. Jedná se model o rozpětí 18600 mm, délce 2230 mm a bude poháněn turbínou JetCat 80. V současnosti Jirka dělá na kabině modelu a potahuje vše tkaninou o 50 gramech na m2. Stavitel slíbil, že bude průběžně dodávat další fotografie tohoto nevšedního stroje.

Novinka: Ferat mini Karla Drye (listopad 2023)

Nejnovějším dílkem Karla Drye je plnohodnotný akrobat Ferat mini z konstrukční dílny Bedřicha Janíčka. Jak název říká, vznikl zmenšením většího bratříčka a jeho technické parametry jsou následující:  ozpětí 1 330 mm, délka 1 035 mm, letová hmotnost 1 276 gr., plocha křídla 29,4 dm2, plocha VOP 6,0 dm2, celková plocha 35,4 dm2, plošné zatížení celk. 36,0 g/dm2.

Možná výbava: Přijímač Jeti Duplex REX 7 Assist, Telemetrická čidla Jeti MUI-75 EX,  MRPM AC EX, 3 ks E-max ES 09 MD II.  (2x křidélka + VOP), ks E-max ES 3054  (SOP), Motor AXI 2820/14 Gold Line V2  KV 860 s teplotním čidlem, Regulátor Jeti Spin 66 Pro (BEC), Napájení Jeti Power Ion  4S2P  5 200 mAh (články 2600A), Sklopná vrtule RFM 11/8 na trámci s roztečí čepů 44 mm

Novinka: Yak-55 Mirka Berana (listopad 2023)

Konstrukce modelu je klasická  celodřevěná, vyfrézované díly z topolové překližky, smrkové lišty, balza, kryt motoru je laminátový. Model bude osazen motorem: AXI 5345/14 HD, regulátor Mezon 95 opto, serva KST D725 MG – SOP , KST BLS 651 – 2 x křidélka a 2 x VOP. Palubní zdroje: 2 x   Jeti Power Ion 2S 1P 2600 mAh. Aku pohon: Jeti Power Ion 12S 3P 7800 mAh ( čl. 2600A ). Potah: nažehlovací a samolepící folie. chybí dodělat kokpit a pár drobností. Letový projev má velice příjemný ve všech režimech letu.  Yak je poslušný,  ak se sluší na akrobatický model této velikosti (rozpětí 2200 mm).

Novinka: JaK-54 Karla Drye (říjen 2023)

Karel Drye patří k nejaktivnějším členům našeho Juniorklubu. Na otázku: "co máš nového?", je vždycky jiná odpověď. Tentokrát jde o velkého akrobata JaK-54 z konstrukční dílny  Bedřicha Janáčka.  Model má rozpětí 2100 mm, je poháněn elektromotorem Hacker Q80 a o potřebnou energii se stará dvanáctičlánek 12S/3P 7800 mAh.  https://rc-letadla.mozello.cz/jak-54-21-m/

Charter od firmy Robbe (říjen 2023)

Pokud máte "zbytečných" 4700,- Kč a chcete letadlo pro začátek i pro pokročilé, pak nákup modelu Charter od firmy Robbe je tou ideální variantou. Získáte plně vybavený model o rozpětí 1460 mm, s ovládáním motoru, křidélek, výškovky a směrovky spojené s příďovým podvozkem a ještě bonus navíc. Tím je náhradní plně funkční a servy vybavené křídlo a navíc v trupu servem ovládaná pumovnice. Letový projev je velmi dobrý, Charter startuje na pár metrech a při vhodné konstelaci zvládne základní akrobacii. Pravda - pohon mohl být větší než inzerovaných 300 W, a le to věcí do diskuse. I v tomto případě platí, že za málo peněz je hodně modelářské muziky...

Corsair Mirka Dobrého (září 2023)

Myslím si, že to známe všichni. Spokojeně létáme s určitým modelem a po jeho ztrátě se nám  zasteskne a chtěli bychom "něco podobného". V případě Mirka Dobrého se jednalo o známého Corsaira, který spolehlivě brázdil hradecké nebe až... Jeho nástupcem se stal větší Corsair o rozpětí 1220 mm, délce 970 mm a letové hmotnosti 1865 gramů. Tenhle "kousek" pohání elektromotor 15BL s čtyřlistou vrtulí a bateriemi JETI Power Ion 2600 mAh v provedení 4S2P (5200 mAh) a regulátoru 60 A. Zbývá napsat, že první starty nebyly ideální, ale v současnosti model už létá k plné spokojenosti svého stavitele.

Praga E-114 (červenec 2023)

Praga E-114 je legendární meziválečný letoun, který byl určen turistice a sportovnímu létání. Není divu, že se stala a stává předlohou k modelářskému zpracování, připomeňme plánek známého modeláře J. Fary, který před lety vyšel v edici Modelář. Předloha inspiroval ke vzniku nového modelu v atraktivním švýcarském designu, jehož velký originál můžeme vídat na leteckých dnech. Model "Pragovky" má celobalsovou konstrukci, oproti původnímu plánku je elektrifikován, má křidélka a směrovku s řízenou ostruhou. Rozpětí je 1295 mm, délka 885 mm, letovou hmotnost 1105 gramů a pohání jel motor o cca 220 W s vrtulí 8 x 6. Oproti představám jde o poměrně rychlý model, který při staru obtížněji drží směr, ve vzduchu ale zvládne základní akrobacii a na přistání jde poslušně s vytrácením výšky a rychlosti. Video ze záletu je možné sledovat na:  https://youtu.be/sYrwCCdpV1I

Bleriot Mirka Dobrého  (červenec 2023)

Každý z nás modelářů má "slabost" pro nějaký typ letadel z určitého období. Mirek Dobrý má v lásce předlohy z prvoválečného a meziválečného období, tedy ze zlaté éry letectví. Důkazem je také jeho poslední práce, kterou je známý model francouzského pionýry letectví L. Bleriota. Model vznikl ze stavebnice Maxford, má rozpětí 1280 mm a letovou hmotnost 2200 gramů. Jak u Mirka bývá zvykem, konstrukci vylepšil. Kupř. vytvořil jiná maketová kola, vyřešil lepší uchycení pohonné baterie, nebo přepracoval uložení a konstrukci podvozku. Po řádném doplnění olova do přední části Bleriot létá k plné spokojenosti majitele. Můžete se o tom přesvdšit z videa, které zaznamenalo pokus o vzlet a pozdější úspěšné starty. Video je na adrese: https://youtu.be/lgxPRmIbWY8 

Novinka: Hurricane Karla Drye (červen 2023)

Stavitel píše: posílám pár fotek Hurricana, zatím nemá znaky, je již zalétaný, létá dobře a je hodně citlivý na výškovku. Data: rozpětí 1060 mm, délka 800 mm, plocha 19,57 dm2, váha 725 g i s baterií. Plošné zatížení je 37 g/dm2. Jde o 3D tisk, část je z lehčené hmoty (konce křídel, zadní část trupu a výškovka se směrovkou). Náběžná hrana křídel a spodek trupu jsou "olaminovány" skelnou tkaninou 30 g/dm2 a lakem na parkety. Létám na baterie 3S1 1500 mAh, motor je Kavan 2836-1120, vrtule 10/6, serva 2 x GO 09 (křidélka) a 2 x GO 13MG (směrovka  výškovka),  regl. Kavan 30A. Baterie vydrží asi na 10 minut letu a více jsem netestoval.

Novinka: elektrovětroň RES Michala Macha (červen 2023)

Model větroně F3L RES starmade MK2,

Stavebnice v rozsypu, laserové díly, rozpětí: 1982mm, délka: 1324mm, váha: 496g, plocha:  38,85dm2, profil:  AG 35, AG 36, serva:  2x Emax ES 08 MA, s, v. Emax ES 9051 brzda, Accu:  4x NiMH 800mAh, Eneloop AAA, potah fólie

Viděli jsme na výstavě: ASW-28 Václava Nepokoje (květen 2023)

Model větroně ASV – 28 je z dílny dnes již neexistujíci firmy JF model.  Má řízená křidélka, směrovku, výškovku, brzdící klapky a motor. Motor je napájen šestičlánkem a přijímač přes max bec. Rozpětí: 4000 mm délka: 1800 mm váha: 6100 g motor: TURNIGY SK4250-650 Rc výbava: přijímač Jeti, regulátor, Max bek 2, 6x servo, regulátor: baterie: LiPo 2x2800 mAh, 2x Lion 2100 mA.

Viděli jsme na výstavě: Pylon Michala Macha (květen 2023)

Model od firmy Turnigy je velmi rychlý, ale uříditelný a nezáludný. Jeho špičková rychlost je okolo 160 km/hod. a tak je to záležitost pro silné nervy a dobré oči. Pilot nemá podle svých slov zatím dost zkušeností s tímto "kouskem", ale létání zvládá. nevýhodou je přistání při vyšší rychlosti, což obvykle odnese vrtule. Model létá buď na 3S nebo 4S a podle toho je volena i vrtule. 

Viděli jsme na výstavě: Čáp Radka Menšíka (duben 2023)

Větroň je postavený podle plánu Ing. Miloše Mikulky. Rozpětí je 3120 mm, délka trupu 1280 mm, váha modelu je 2500 g. Model je osazen motorem Axi 2820/12, sklopná vrtule aeronaut 12x6.5, křídla mají dvě serva na křidélka a dvě na brzdy, dále je po jednom servu na směrové kormidlo a plovoucí výškové kormidlo. Přijímač, senzory Muli 6s a Vario jsou od firmy Jeti, regulátor 40A Dualsky a k pohonu slouží baterie Spektrum 4000 mAh 11.1V 3S/1P

Viděli jsme na výstavě: Fokker Dr.1 Petra Mervarta (duben 2023)

Stavitel píše: "Velmi obdivuji pány na báječných létajících strojích z dob, kdy bylo hlavním stavebním materiálem dřevo a plátno a létání bylo výsadou odvážných nadšenců.Do oka mi jako předloha padnul slavný trojplošník Fokker Dr1, který se dal objednat formou stavebnice v rozsypu od Dancing wings hobby. Tento model má rozpětí 1540mm a jeho letová hmotnost vyšla na cca 4kg. K pohonu jsem použil elektromotor Foxy C3520 napájený baterií 4500mAh 6S/1P v kombinaci s regulátorem 80A. Model je osazen 5 servy HS-5085 MG (2xkřidélka, 2xvýškovka, SOP). Také jsem experimentoval se zvukových modulem ESS-Air (2x reproduktor), ale výsledek mě zklamal, nepodařilo se mi docílit dostatečné hlasitosti a zvuk byl zkreslen, takže šel modul zpátky do krabičky. První lety byly dost o nervy, model je velmi vratký při rozjezdech a přistáních (úzký rozchod podvozku) a má snahu se při sebemenším zaklopýtnutí překlopit na ,,čumák,,. Stabilita za letu byla taky nic moc, vylepšily ji až mírné negativy na horním křídle, plynulejším přechodům do zatáček pomohlo namixování křidélek a směrovky. Po čase jsem ještě přidal zadní kolečko a servo pro jeho ovládání. Došlo také na přestavbu způsobu odpružení předního podvozku (původní bylo příliš měkké). Na řízení modelu jsem si musel chvíli zvykat, je to jak když letíte ze skříní s motorem. Nicméně ve vzduchu vypadá model i díky velmi nízké letové rychlosti majestátně a bezesporu mě obohatil o neopakovatelné zážitky."

Mirek Beran staví Jak-52 (březen 2023)

Konstrukce modelu je klasická celodřevěná, vyfrézované díly z topolové překližky, smrkové lišty, balza, kryt motoru je laminátový. Rozpětí 2200 mm. Model bude osazen motorem: AXI 5345/14 HD, regulátor Mezon 95 opto, serva KST D725 MG – SOP, KST BLS 651 – 2 x křidélka a 2 x VOP. Palubní zdroje: 2 x   Jeti Power Ion 2S 1P 2600 mAh. Aku pohon: Jeti Power Ion 12S 3P 7800 mAh ( čl. 2600A ). Potah: nažehlovací a samolepící folie.

Na novou sezonu: FW Ta-152C Karla Drye (březen 2023)

Focke Wulf Ta-152C je novým modelem, který ze 3D tisku sestavil Karel Drye. Je kombinován ze dvou druhů materiálů: klasického (na nosné části) a lehčeného (na méně namáhané části). Barevný kabát odpovídá německému standardu za II. světové války. Model je lepen vteřinovým lepidle standardní tekutosti a jako většina modelů z 3D tisku není opatřen podvozkem. Až budou snímky z létání, rádi je na našem webu uveřejníme.

Mirek Dobrý staví Klemma 25 (únor 2023)

Pořádné éro musí mít svoji historii - tak to je heslo Mirka Dobrého, který si pro svoji další stavbu vybral německou "klasiku", a to model Klemm 25 z meziválečného období. Stavebnici letadla vyrábí firma Krick v provedení kit. Úkol není není nejjednodušší: z prkýnek a výřezů sestavit letadlo o rozpětí více jak 1850 mm, poháněné elektromotorem řady 3542 a potažené věrnost připomínající folií Oracover. Mirek už "stihl" model dostavět, což znamenalo vybavit ho markingem (vlastnoruční stříkání) a takovými detaily, jako vybavená kabina nebo podvozek. Stavitel čeká už jen na vhodné počasí, aby Klemm "ochutnal" hradecké povětří a dal vědět, jak bude léta... .

JaS-39 Gripen Ládi Křemenáka - novinka na hradecké obloze (únor 2023)

Stavitel píše: "Můj stávající letový park obohatil v loňském roce nový model  Saab JAS GRIPEN od společnosti RC FACTORI. Tento model byl vytvořen ve dvou variantách - jednomotorová verze a dvoumotorová verze. Dvoumotorová verze je určena pro všechny nadšence 3D akrobacie, s možností létat extrémní obraty, jako jsou ploché vývrtky, nožové lety, či bláznivě rychlé výkruty.  Jednomotorová verze je vytvořena s důrazem na realistické chování k napodobení skutečného bojového letadla. Ze zakoupené stavebnice lze postavit jak jednomotorovou, tak dvoumotorovou verzi. Pro obě varianty jsou přiloženy motorová lože. Rychlost letu modelu dosahuje až 80 km/hod. Rozhodl jsem se pro dvoumotorovou verzi, objednal jsem tedy stavebnici a doporučené vybavení pro verzi s dvěma motory. Stavba modelu byla jednoduchá. Problémy nastaly až při zprovozňování modelu a při záletu. První problém nastal již s těžištěm. V návodu bylo zakresleno těžiště nesmyslně vepředu. Model se nedal vyvážit pomocí baterky, víc dopředu už nešla umístit a ještě by tam musely bít tři doporučené baterky, aby těžiště bylo dle výkresu. Baterii jsem tedy dal co nejvíce dopředu bez ohledu na to, kam vyšlo těžiště. Motory umístěné na křidélkách nebylo dobré řešení. I když myla křidélka vyztužená karbonem, tak se při přidání plynu rozvibrovala a s modelem se nedalo letět. Když jsem více přidal plyn, tak se motory utrhly a model havaroval. Vyztužil jsem je tedy slabou překližkou a motory znovu připevnil. Model pak nějak letěl, ale byl zase těžký na zadek a moc se nedal ovládat. Dvou motorů jsem se však nechtěl vzdát, musel bych koupit na zadek větší motor, jiný regulátor a přišel bych tím i o ovladatelnost a obratnost při letu. Vyztužil jsem tedy karbonem křídla, na ně osadil motory a vytvořil nová křidélka, která jsem osadil hned za vrtule motorů pevně osazených na křídlech. Díky přímo ofukovaným křidélkám byla zachována obratnost modelu a díky pevně uchyceným motorům lze letět na plný výkon bez vibrací. Zálet proběhl úspěšně a na jaro mi zůstává už jen doladění výchylek a exponenciál. Video výrobce:  https://www.youtube.com/watch?v=a8cnL4n2xaY&t=39s

Vlastnosti modelu:    Rozpětí: 540 mm·         Délka: 880 mm·         AUW: 220 - 250 g·         Motor: 2204 2200kv / 2x 1407 3600kv·         Regulátor: 15A / 2x 15A·         Servo: 2 x 12g·         Baterie: 3s 650-850mAh·         Vrtule: 6x5, 7x3,5 / 2x 5"

Heinkel He-111 Petra Mervarta (leden 2023)

Autor píše: ... Jednoho ,,dlouhého“ večera jsem usoudil že dvoumotorák by mohl být příjemným zpestřením létání s RC modely a začal jsem na webu hledat nějakou vhodnou stavebnici. Poměrně rychle mi padla do oka polomaketa německého středního bombardéru Heinkel He-111 o rozpětí 1,7m od Black Horse model. Vzhledem k přicházejícímu jaru a nedostatku času mi vyhovoval i vysoký stupeň rozpracovanosti modelu, který v podstatě stačilo osadit příslušnou elektronikou a motory. K pohonu jsem použil dva motory AXI 2814/12 KV1390 napájené ze dvou lipol baterií 3s/3700 mAh v kombinaci s regulátory Foxy G2 40A.  Jako slučovač napětí jsem otestoval dual swith mixer Jeti DSM ESC. Model jsem osadil celkem 9 servy (7x HS-82MG – 2x křidélka, 2x výškovka, 2x klapky, 1x směrovka + 2x Futaba S3170 pro podvozek). Po kompletním osazení včetně baterií vyšla letová hmotnost na 3900 g. Bohužel zálet neproběhl zcela hladce, konstrukce zadního podvozku byla příliš ,,měkká,, a model se velmi těžce dařilo udržet při pojíždění v rovném směru. Po vyztužení podvozku bylo již vše v pořádku a model bez problémů odstartoval. Druhým problémem byla hmotnost a špatné vyvážení dodávaných „maketových“ vrtulových kuželů, došlo až k roztržení jednoho z nich. Po výměně za běžně dostupné, byl problém vyřešen. Obecně se dá říci, že létání s modelem bylo velmi příjemné a klidné. A proč o létání píši v minulém čase? V tuto chvíli jde již o nebožtíka, 32. let byl tím osudným. Při přiblížení na přistání jsem příliš zpomalil a v závěrečné zatáčce se model zřítil po křídle přímo na asfaltovou dráhu.

Xenie NG Toma Jirouta (prosinec 2022)

Autor píše: ... Model Xenie NG jsem si pořídil na základě velice příjemných zkušeností s první Xénií. Oba modely pocházejí z konstruktérské dílny pana Janáčka. Výřezy je možné zakoupit u firmy PT model. První Xénie má rozpětí 875 mm. Křídlo je rovná deska. Poháněna je tlačným motorem s napájením 2S1P. Xénie NG má rozpětí 1085 mm. Křídlo je opatřeno profilem. Motor je umístěn vpředu a k jeho napájení slouží baterie 4S2P. Konstrukce Xenie NG je důmyslně promyšlená. Stavba probíhá pomocí fotografického postupu. Součástí výřezů jsou různé přípravky ulehčující stavbu. Stavba jde rychle od ruky, nicméně není úplně nejjednodušší především pro  zaoblené tvary modelu. K dokončení jsou dodávány doplňky z 3D tisku a trámec vrtule. Závěrem musím poznamenat, že jsem si drobně upravil od předlohy tvar kabiny. Model hodlám potáhnout materiálem Vlies, zbarvení bude provedeno nástřikem barvou. Plánuji zabudovat i drobné osvětlení. Výsledek na jaře.

Ultimate Petra Mervarta (prosinec 2022)

Autor píše: ... Už delší dobu jsem si chtěl postavit menší model akrobatického dvojplošníku, který by se dal složený lehce převážet v osobním autě a byl tak jak se říká rychle po ruce. Nakonec jsem se rozhodl pro polomaketu akrobatického dvojplošníku Ultimate biplane.40 o rozpětí 1092mm v rozsypu od Great Planes. Model jsem upravil na variantu elektro a nainstaloval motor FOXY C4120-5 750 s regulátorem Foxy 80A SBEC. Jako zdroj energie slouží 4čl. lipol baterie o kapacitě 4500 mAh. S dřevenou vrtulí 14/10 dává tato sestava dostatečný výkon pro poměrně svižné létání. Letová hmotnost je 2850g. Model má za sebou již více než 180 letů a jsem s ním velmi spokojen. Menší nevýhodou je jen řešení křidélek spřažením do páru táhly a ovládání prostřednictvím torzních náhonů jedním servem umístěným v centroplánu spodního křídla. Klasika s dvěma servy v křídle by byla asi praktičtější.

FW Ta-152 Pavla Soukupa (listopad 2022)

Pavel Soukup si vytiskl známého německého stíhače FW Ta-152 z 3DLabprint. Model má rozpětí 1256 mm, délku 870 mm. pohání ho elektromotor RAY 3542 s regulátorem 40 A a pohonnou lipolkou 2200 mAh 4S/1P. Zálet provedl Karel Drye.

Spitfire: novinka Karla Drye (listopad 2022)

Karel Drye chystá novinku model Spitfire. Jde o webovou inspiraci, kde jsou tam všechna data, plánky i video na pracovní postup. Model je ze stavebního polystyrenu, ostatní je podle plánku. Serva jsou GO-09. Odkaz:  https://numavig.com.

Albatros: 3D tištěný model Karla Drye (říjen 2022)

Karel Drye létá s novinkou, kterou je polomaketa prvoválečného německého dvouplošníku Albatros. Jde o 3D tištěný model, jehož základ vytvořil Pavel Soukup a Karel k němu přistavěl křídla. Rozpětí 1064 mm, délka 883 mm, pohon RAY 2830/1000 ot/V.,  serva 9 gramů, regulátor 20 A, baterie 3S/1P 1550 mAh. Letový projev je velmi realistický, modelu by však prospěla větší tuhost nosných ploch.

Model REVO P3 Michala Macha (září 2022)

Pro potěšení z akrobatického létání si Michal Mach postavil model REVO P3 od Rc-factory. Jde o "polystyréňáka" se stínovým trupem a dvěma křídly nad sebou. Model o rozpětí 940 mm a délce 1000 mm má letovou hmotnost 550 gramů. vybavení je setové, tedy doporučené výrobcem a spočívá z elektromotoru Volta 2212/1000, regulátoru 25 A a 4 miniserv v kovu. Pohonnou jednotku "krmí" lipolky, konkrétně 3S/1P  1300 mAh. Staviteli a letci v jedné osobě přejeme, ať to létá!

Házedlo a stojánek Radka Menšíka (červenec 2022)

Stavitel dal o době po delší době vědět a píše: ... ač mám ruku po úrazu a ruka stále nepracuje jak má, snažím se modelařit. Na stránkách Outerzone jsem si vybral házedlo Lightninbug a započal stavbu. Házedlo je malého vzrůstu o rozpětí 860 mm, délka 660 mm, váha 175g. Když bylo házedlo dokončeno, tak jsem si říkal, že tomu ještě něco chybí a postavil jsem k němu stojánek podle předlohy. Hloubka 300 mm, šířka 330 mm, výška 340 mm. Na plánku byli přibližné rozměry… Tak Radku: ať to létá!

Playboy Miloně Měkoty (červenec 2022)

Snad se Miloň Měkota neurazí, když píšu, že je nejstarším členem našeho Juniorklubu. Na stranu druhou přes onu věkovitost stále aktivně modelaří a často ho vídáme na našem Rc letišti. V současnosti se pochlubil novinkou: přes zimu postaveným Playboyem z tuzemské stavebnice. Model o rozpětí cca 1250 mm je poháněn elektromotorem a vybaven dvěma servy. Zálet s oporou v Mirkovi Dobrém proběhl nedávno a krom doporučení o dovážení se zdařil. Přejeme mnoho dalších spokojených startů a přistání a rádi při dalších příležitostech nafotíme další snímky legendárního modelu.

JAS-39 Gripen (červenec 2022)

Dmychadel není nikdy dost. Proto hradecké nebe brázdí další "roura" - tentokráte model známého stroje JAS-39 Gripen. Jde o upravenou EPP "strojovnu" ze stavebnice firmy Dynam. Gripena pohání dmychadlo o průměru 64 mm a elektromotor je napájen lipolkami 1500 mAh (3S/1P). Model sice neoplývá přebytkem výkonu, nicméně jeho létání je stabilní a ke spokojenosti jeho majitele. Zbývá dodat, že Gripen má rozpětí  1070 mm, délku 670 mm a příjemnou hmotnost 650 gramů.

Bitevník A-10 Mirka Dobrého (červen 2022)

 Jsou modely, které tak říkajíc přirostou k srdci a když je ztratíme (třeba havárií), máme snahu si pořídit "dvojče" s novějším datem narození. To je i případ bitevníka A-10, o který Mirek Dobrý před nedávnem přišel. Stačilo pár dní na to, aby si objednal v nedaleké cizině novou A-10, upravil ji a přivedl do záletového stavu. Počasí zatím nebylo nakloněno, proto se model zatím vyhřívá doma na skříni. Jakmile ale bude mít první start za sebou, přinese další fotografie. Jen pár technických údajů: stavebnice je od firmy Dynam, rozpětí modelu je  1080 mm, délka 995 mm, očekávaná hmotnost okolo 1000 gramů, 2 x dmychadlo 64 mm, 4 x servo...

Hai-2 NG Karla Drye (květen 2022)

Výborně létající samokřídlo Hai-2 o rozpětí 1850 mm inspirovalo Karla Drye k tomu, že si postaví "dvojče" z dílů, které připravuje B. Hala ve své firmě Lasermodely. Koncepce je prakticky stejná: krátký trup a dvě rozlehlá křídla, ve kterých jsou 2 + 2 serva pro ovládání flaperonů, resp. klapek. Stavba jde pěkně od ruky a je příslibem, že i nová "Hai-2" bude stejně létavá jako její předchůdkyně.

Karel Drye pokračuje ve stavbě "bezocasníka" Hai-2 NG (New Generation) ze stavebnice firmy Lasermodely. Jak ukazují poslední fotky, tak kostra modelu je hotová a stavitele čeká potahování, instalace Rc dílů a pochopitelně zálet. Přejeme, aby vše šlo jak na pověstných drátkách a zálet se podařil..

LF-107 Luňák Toma Jirouta (duben 2022)

 Akrobatický větroň LF-107 Luňák je oblíbenou modelářskou předlohou pro svoji nezaměnitelnou krásu a letový projev. Snad i proto po tomto vzoru "sáhl" Tom Jirout a začal stavět Luňáka, tentokráte z výřezů, které nakreslil p. Bedřich Janáček. Jeho Luňák je zvláštní v několika ohledech: především má jinou konstrukci trupu a "chytrým" servem ovládaný podvozek, který umožňuje starty ze země bez poškození vrtule. Model bude mít rozpětí 3500 mm a v jeho čumáku bude ukryt elektromotor. Jakmile budeme mít od stavitele další snímky, rádi na webu zveřejníme... 

Bristol M-1 Mirka Dobrého (duben 2022)

Po velkém snažení se Mirkovi Dobrému podařilo získat ze zahraničí stavebnici Bristol M-1, která je v provedení kit a dává tak staviteli velký prostor pro tvorbu detailů "po svém". Vznikají maketa bude mít rozpětí 1500 mm a bude ovládána klasicky 4 servy. Jak se ukazuje, Mirek "zatím" stihl rozestavět trup i křídla a speciálně se zaměřil na prostor baterie, která se bude vkládat do Bristolu zcela ze předu. Jak bude stavba pokračovat, přineseme další fotky a popis... Informovali jsme, že Mirek Dobrý staví maketu letadla Bristol M-1. Čas běží a pracovitý stavitel model nejen dostavěl, ale také zalétal. Poslední snímky to dokazují. Jak u každého modelu je třeba, aby zálet byl podle představ pilota a to si vyžádá další straty a úpravy. Už dnes je ale zřejmé, že model povedl a splnil očekávání svého tvůrce. Je možné se také na zálet podívat na videu: https://www.youtube.com/watch?v=XjvOFQXkDKs

Elektrovětroň  Jazz (duben 2022)

Elektrovětroň Jazz vznikl stavbou z dílčím komponentů od p. Flídra. Výrobce dodal laminátový trup + drobné balsové díly (žebra křídla) a vše ostatní bylo na staviteli. Výškovka a směrovka jsou konstrukční a celý model je potažen nažehlovací folií. Vybavení: model pohání elektromotor Leopard LC 2826 se sklopnou vrtulí 8 x 6, baterie je lipolka 2200 mAh/3S/1P, v trupu a křídlech je čtveřice mikroserv 9 gramů, regulátor o příkonu 30 A je zapojen do přijímače JETI Duplex 5N. Jazz má také po záletu, který proběhl bez většího trimování a k plné spokojenosti stavitele. Model v sobě kloubí jak klasického termického větroně, tak dynamicky poletující elektru. Video ze záletu:   https://www.youtube.com/watch?v=E1-TW_4jBQM

Ki-61 Hien Karla Drye (duben 2022)

Karel Drye rozšiřuje svoji "šikmookou" letku o další kousek. Jde o model Ki-61 Hien, který je vytištěný na 3D tiskárně z plastů o různé pevnosti. Metrový model má ovládána křidélka, motor, výškovku a směrovku a je určen k létání bez podvozku. Už má za sebou úspěšný zálet a podle prvních letů jde o dynamický, ale stabilní stroj, kterého umí bát "celé nebe

Ki-84 Hayate Karla Drye (březen 2022)

Karel Drye postavil z XPS pěknou maketu japonského stíhače ze druhé světové války Ki-84 Hayate a model čeká na zalétání. Celý povrch je laminován jednosložkovou kapalinou Eze-Kote a poté stříkán barvami. Rozpětí modelu je 1240 mm a vnějším vzhledem věrně kopíruje svůj velký vzor...

C-47 Dakota Radka Lipenského (březen 2022)

Stavitel píše: ... Od zahájení stavby to trvalo to asi tak 22 let. Někdy v roce 1998(?)  jsem získal z druhé ruky laminátovou docela kvalitní skořepinu DC 3 a tomu plastové výlisky gondol nevalné kvality. Asi v roce 2001 jsem zhotovil VOP a směrovku a nakreslil křídla. Tak to leželo v dílně do loňského léta, kdy to objevil vnuk a rozhodl, že to postavíme (vybral i konkrétní kamufláž podle makety, kterou má na simulátoru). Tak jsem nakreslil a postavil nová křídla a příkaz splnil. Zatím to neletělo i když to bylo připraveno na novoroční zálet ale pak jsem se tam nedostal. Až budu mít čas tak dokončím kamufláž a doplním nějaké maketové detaily. Rozpětí 142 cm, délka 94 cm motory 2x MIG 400 3Li, regulátor JES30, externí BEC Kavan 6 A, serva 4x GWS Naro std, baterie LiPol 3s 3500 mAh. Letová hmotnost 1740 g.

Elektrovětroň Fox Jirky Svobody jun. (březen 2022)

Jedná se o Foxe od firmy Reichard. Údaje: rozp. 3500mm, délka: 1900mm, váha: snad do 7,5 kg, Motor: Axi 41/30 305 Kv, Régl: 120Amp Foxy na 8S, Bat.:2x 4S 4000 nebo 5000mAh, ještě uvidím, trup laminát, křídla sendvič, polystyrén a dýha, laminace náběžek… Fotky budu průběžně zasílat, tak jak to poroste.

Upoutaný bohatýr Pavla Pastyříka (únor 2022)

Pavlova nová "vítězná zbraň" v kategorii UR25. Křídlo je z balzy, na kterou je navakuovany potah z uhlíku, který byl vytvrzený na skleněné desce. Výškovka je balzová, potažená španem a vylakovaná do vysokého lesku, trup má vaničku z hořčíkové slitiny, ocasní část je kompozit. Motor z ukrajinské produkce značky Fóra, který točí cca 35000. Očekávaná rychlost kolem 200km/h.

Na novou sezonu: Speedy Bee Radka Lipenského (únor 2022)

Stavitel píše: ... Něco podobného jsem viděl asi před 5 roky na svahu  jako svahový /elektrolet v  létat  v zahraničí a říkal jsem si, že by bylo zajímavé to postavit a teď jsem si na to vzpomněl. Zatím to má za sebou 3 starty, a vždy jsem to dostal zpátky na zem, ale aby to slušně létalo, tak musím ještě zapracovat na seřízení.

Na novou sezonu: Raptor Mirka Dobrého (únor 2022)

Před časem byl modelářským hitem hornoplošník Fun max od formy Multiplex. Tohohle vzdušného šoumena má ještě mnoho modelářů ve svém hangáru. Ukazuje se, že jeho následovníků bude vícero a mezi ně oprávněně patří "placatý" F-22 Raptor od Rc Factory. EPP model o rozpětí 730 mm a délce 990 mm je vyztužený uhlíkovým materiálem a vybavený výrobcem doporučeným pohonem a Rc komponenty. V klubu již 4 majitelé se mohou přesvědčit že jde o mimořádně obratný model, který umí létat "kolem nosu" a předvádět kousky hodné modelu s vektorovaným tahem.

L-200 Morava Toma Giesela (prosinec 2021)

Poněkud unikátní model L-200 Morava má rozpětí požehnaných 3000 mm a pohání jej dvojice benzínových motorů MVVS o objemu 40 cm3, které jsou synchronizovány jednotkou MZK. Elektronika musí bohatě dimenzována, protože „krmí“ celkem 17 serva (směrovka, výškovka, křidélka, klapky) a zatahování (resp. ovládání) vzduchového podvozku od firmy Festo. Podvozek a jeho pohyb je věcí řídící jednotky Jet-Tronics. O stabilizaci se stará systém Fa-30, jehož pracovní možnosti budou teprve v provozu ověřeny… Podle slibu bychom se s „Moravou“ měli seznámit na některé nejbližší aktivitě našeho klubu – už se těšíme!  

Middle Stick Radka Lipenského (prosinec 2021)

Stavitel píše: ...já jsem zvolil vlastní modifikaci jak velikostně, tak konstrukčně. Pouze původní tříkolový podvozek jsem nahradil dvoukolovým, protože létám na nepříliš kvalitních plochách. Původně jsem to plánoval na elektriku ale zastesklo se mi po spáleném ricinu a tak jsem použil  ze zásob motor O.S. 60 FSR asi 25 let starý - naběháno asi 30 hodin. Model má rozpětí 1760 mm, váží asi 3600 g, létá tak, jak jsem to nastavil od oka v dílně skvěle. Má nalétáno 15 startů. Od prvního startu si plánuji, že musím nastavit rádio (dvojí výchylky, exponenciály atd.), ale zatím jsem to nestihl.

Nový model PIPER LH-4 Mirka Dobrého (listopad 2021)

Před časem byl modelářským hitem model FunCub od firmy Multiplex. Létalo s ním a létá mnoho spokojených modelářů. jeho obliba spočívala především v jeho "akrobatických" vlastnostech a širokém rozpětí rychlosti a obratnosti. V podobném duchu se dnes jeví model Piper LH-4 Cub od firmy VA models, který už vlastní dva naši kluboví členové a jedním z nich je i Mirek Dobrý. Jeho Piper má opět různá vylepšení - jak u Mirka je zvykem. Na stavbu a létání modelu se můžete podívat na videu v předchozím článku našeho webu i na fotogalerii ZDE. Pro informaci dodáváme, že Piper má rozpětí 1500 mm, délku 1040 mm a neskutečnou hmotnost pouhých 1000 gramů.

Publikovali jsme v Rc modelech: Tiger Moth Mirka Dobrého (listopad 2021)

Je čas se pochlubit! Důvodem je publikování článku o stavbě a létání modelu Tiger Moth, který vyšel z zářijovém čísle modelářského časopisu Rc modely. Model ze stavebnice "z Dálného východu" stavěl Mirek Dobrý a jak bývá jeho zvykem upravil řadu detailů po svém, aby sestavování a létání s ním bylo rychlejší, pohodlnější a příjemnější. Redakci se příspěvek tak zalíbil, že ho umístila nejen na obálku časopisu, své místo měl uprostřed výtisku v prestižním místě. Vážení a milí kamarádi-modeláři, berte to jako inspiraci i pro vaše snažení. Vždyť publikováním v celostátních časopisech nejen podporujeme naši zálibu, ale také dáváme signál, že "klubově" žijeme. 

Pětimetrový LF-107 Luňák Radka Munzara zalétán (září 2021)

Jak už jsme před měsícem informovali, po tříletém úsilí Radka Munzara vznikl velký celokompozitový model LF-107 Luňáka. Unikát má rozpětí 5000 mm a letovou hmotnost 15 kg. Je to zatím největší dílo stavitele, kvůli kterému si Radek musel pořídit i novou Rc soupravu, protože ta předchozí na ovládání tohoto "drobečka" prostě nestačila. V srpnu došlo konečně k záletu Luňáka, který svého tvůrce nezklamal. Ostatně Radek o záletu píše:... Pocity z prvního letu byli asi v tomto rychlém sledu. Klepou se mi nohy, letí to, letí to bez problémů, letí to dobře, vždyť je to větroň jako každý jiný. Luňák díky své mohutnosti vypadá ve vzduchu majestátně a díky hmotnosti 15 kg je i velice stabilní. Velice dobře klouže a přistání jsou realistická. Rozpočty je lepší dělat trochu větší, model se nedá na poslední chvíli odbrzdit a přistát k noze jak jsem byl zvyklý z F3F modelů. 15 kg hmoty, která se valí luftem je znát. Navíc velikost modelu trochu klame v perspektivě s terénem, takže to člověk musí mít v oku a v paži. Chce to létat. Díky tomu že je Luňák středoplošník a má relativně malé vzepětí, tak musí být při přistání křídla přísně v horizontu, jinak hrozí škrtnutí o zem a hodiny. Teď mám s Luňákem cca 20 vzletů a létal jsem s ním v termice a zkoušel nějakou akrobacii. Klouže to dobře a tak klasické létání v termice je bez problémů. Navíc je to na obloze dobře vidět. Nyní bych se chtěl zaměřit na akrobacii. Musím zvýšit plošné zatížení pro lepší dynamiku a tak do trupu přijde ještě 2-2,5 kg balastní zátěže. Pak budu Luňáka a hlavně sebe učit akrobatit...     Fotky stavitel a P. Hefe

Video ze záletu: https://www.zonerama.com/video.mp4?photo=280128042&stream=1920x1080_H264.mp4

"Bublinkový" Z-37 Čmelák Jardy Lejpa (září 2021)

K modelu stavitel píše: ... rozpětí 850 mm, motor 2214/1000 ot./V, vrtule 7x5 APC, baterie 3 čl.1000, serva mikro z JINA, letová hmotnost cca 450 gramů. Stavebnici jsem různě modifikoval podle mých zvyklostí, např. uchycení křídla zespodu kolíkem a šrouby oproti nerozebíratelnému přilepení dle návodu. Získá se tak mnohem lepší přístup k elektronice, motorový kryt je odnímatelný a drží ho magnety. Jinak je stavebnice udělaná moc hezky, nic se nedobrušuje. Oproti návodu jsem nedělal klapky, ve stavebnice jsou včetně příslušných pák a popisu, jak na to. Na křídlo jsem nenalepil sloty, i když také ve stavebnici jsou, připadaly mi moc mohutné. Podvozek je velice hezky proveden a docela odpovídá předloze. Nějak mi došla tmavší žlutá barva, takže zadní polovina trupu je světlejší, ale nestavěl jsem maketu ani polomaketu. Letové vlastnosti odpovídají velikosti modelu, bez motoru to moc neplachtí, jinak je ale projev dost realistický, musí se pořád řídit, což je u takto velikého modelu normální

Rodí se Airacobra P-39 - staví Karel Drye (červenec 2021)

Autor posílá pár fotek ze stavby P-39, rozpětí bude 1130 mm, motor Axi 2814/28 na 6 článků. Dokončuje trup a s Mirkem Dobrým řeže výškovku, směrovku a v dohledné době křídla. Stavba je ze stavebního XPS a topolové překližky. Potah je laminován kapalinou EzeKote a tkaninou 30 gr/m2.  Vnější kabát vznikl s použitím akrylových barev ve spreji...

LF-107 Luňák - novinka Radka Munzara (červen 2021)

… právě dokončuji celokompozitovou maketu větroně LF-107 Luňák. Povrch modelu bude připomínat původní překližkový a plátěný potah skutečného větroně. Měřítko je 1:2,8 při rozpětí 5100mm. Letová hmotnost bude okolo 14kg. Model je celokompozitové sendvičové konstrukce a je téměř celý vyrobený z uhlíkových vláken. O konstrukci bylo jasno hned od začátku, ale největším oříškem bylo, jak udělat laminátový model větroně, jehož vzor měl povrch z překližky a kormidla potažená plátnem. Udělat takhle velký model s lesklým a rovným povrchem jsem nechtěl a tak jsem strávil víc než dva roky různými pokusy a vývojem kopyt- modelů pro zaformování. Výsledkem je že na modelu jsou vidět např. vystouplé přepážky trupu, žeber na křídle a výškovce. Kormidla mají imitaci plátěného potahu včetně portů atd. Samotný Luňák je v podstatě složitý model, protože každá polovina křídla má jednu klapku a dvě křidélka. Tím se hodně navyšuje počet forem, které bylo nutné postupně vyrobit. Na celý model bylo vyrobeno celkem 34 kusů forem a velké množství různých přípravků a šablon. Nyní chystám prototyp k záletu a tím bude model větroně LF 107 Luňák připraven pro sériovou výrobu.

MiG-29 Ládi Křemenáka (červen 2021)

Jedná se o model Mig-29 Fulcrum ve Slovenských barvách od čínského výrobce modelů Freewing. Model je vyroben v měřítku 1/9 z EPO pěny. Rozpětí křídel  1257 mm, délka 1878 mm, je poháněn dvěma el. turbínkami EDF 80 mm s dvěma střídavými regulátory 100 A. Model pohání 2 baterie 5000 mAh 6 článků (22 volt.). Létá rychlostí 190 km/hod. ve vodorovném letu, má el. zatahovací odpružený podvozek, poziční osvětlení, podvozkový reflektor, hmotnost 4,3 kg.

Úprava modelu Timber Karla Zadrobílka (květen 2021)

K. Zadrobílek předělává Timbera 110 od Hangar9 (rozpětí 2700 mm) na turboprop motor. Úprava znamená předělat motorovou přepážku, kompletně vyztužit trup, uchycení motoru a podvozku. Timber bude vybaven vlečným háčkem a křídla budou mít osvětlení. Původní pohon benzínovým motorem DLA 55 je nahrazen turbovrtulovým Wren44 Turboprop. 

Junkers Ju-87 Stuka Saši Šponera (květen 2021)

Slova autora: ...Posílám obrázky mé zimní tvorby. Model Stuky podle plánu Nicka Ziroliho, tentokrát v originální velikosti. Před vánocemi zjišťuji, že svíčky na stromek jaksi nesvítí. Vyrazil jsem proto do OBI pro nové a jak se tak potuluji krámem, vidím chlápka od nich, jak nese tabuli špinavé a obouchané dýhy asi metr na metr. To je na prodej? Ptám se, a co zato? Jo a myslím 80 Kč za to chtěj. Tak to beru aniž bych věděl, co s tím budu dělat. A protože vánoční svátky jsou dlouhý, nic moc se neděje, cítím potřebu do něčeho říznout. No a když mám tu dýhu, tak to chce něco velkýho. Probral jsem zásoby a vidím, že to vychází právě na Štuku, když pořídím 10 prkýnek balsy a nějaké barvy.
Všechno ostatní jsem už měl. I když mám různé elektrické pilky, tak vyřezání přepážek proběhlo vše klasickou ruční lupínkou, je to rychlejší a také přesnější. Práce je příjemná ovšem do doby, než to slepíš všechno dohromady. Tady už je nutný improvizovat, jak se kam vejít. Křídlo je polystyren potažené dýhou, trup konstrukční a olaminovaný. Výškovka je sundávací aby to bylo možné uložit. Motor tam mám Torq-Pro 70 ccm čtyřtakt a ještě neběžel, tak zkušenosti zatím nemám. Akorát kabinu a haubnu jsem objednal přímo v Americe - taky další zajímavá zkušenost. Laminování je klasickou pryskyřicí od firmy JINO a barvy z drogerie ve sprayi. Křídlo má křidélka a vnější i vnitřní klapky vše ovládané 4 servy.
Celý model je natřen štětcem polyuretanem na podlahy a vypadá to celkem slušně. Měl jsem obavy aby se nelesklo, protože pak je to hračka a ne letadlo, ale myslím, že to dopadlo dobře. Ještě  promýšlím odpružení podvozku, nápad mám, ovšem důležitá je pevnost, aby se nějak neohnulo.V současné době je Stuka už v letovém stavu, akorát dodělat kabeláž a vše náležitě seřídit. Ještě mi chybí několik dodělávek, tak termín záletu netuším. Kamufláž je podle Hanse Rudela, co mi ještě chybí, je kužel na vrtuli.

Jet Su-34 Jirky Charváta (duben 2021)

Suchoj 34 je postaven v měřítku 1:10, což dává rozpětí 1450mm, délku 2350mm a letovou hmotnost váha 6500g. Model pohánějí dvě dmychadla o průměru 90mm. K elektronické výbavě patří 2 regulátory 120A, baterie  2x 6S 5500mAh, jež odbírají za letu 80A na jedno dmychadlo. Letový čas je okolo 5 -6 minut na jedno nabití. Telemetrie hlídá odebíraný proud a kapacitu, v Sučku jsou dva samostatné elektrické obvody: přijímačový a pohonný.  Stavba s přestávkami trvala cca od podzimu 2019 do podzimu 2020.

Model je postaven se soklového polystyrénu ,díly jsou vyříznuté odporovou pilou, půlka modelu je slepena ze 16 dílů. Model je po slepení kytován (šlehaným tmelem One Time), poté potažen skelnou tkaninou 33g/m2 a vodou ředitelnou pryskyřicí Eze-Kote. Výsledný nástřik je vodou ředitelnými barvami.

Stavitel zatím nemá mnoho zkušeností s létáním, obtížností bylo stanovení skutečného těžiště modelu.

Soutěžní větroň Elán Zdeňka Hamáka (březen 2021)

 Jsou tomu právě dva roky co jsem byl přesvědčen kamarádem, instruktorem a zároveň trenérem Vladimírem Bezdíčkem z Pardubic, abych se s ním zúčastnil seriálové soutěže O perníkovou chaloupku, kterou pořádá LMK Pardubice. Jedná se o soutěž kategorie RCH. Jedná se o soutěž větroňů o rozpětí 1,5m, řízené směrovkou a výškovkou. Modely jsou vystřelovány gumou prodlouženou o lanko. Maximum je 3-minutový let s přistáním do čtverce. Jeden je větší bez bonifikace a druhý menší s bonifikací. Létá se čtyřkolově a započítávají se tři lepší výsledky. Létá se po třech najednou. Soutěže se zatím létají na letišti v Ostřešanech a Podhořanech, kde je pořádajícím klubem RC LIMIT Nový Dvůr. Pro letošek je v seriálu vypsáno pět termínů (3.5. Podhořany, 15.5. Ostřešany, 14.6.Ostřešany, 9.8.Podhořany, 6.9.Ostřešany). Jsou to pohodové soutěže mezi příjemnými lidmi. Přijeďte se minimálně podívat, v lepším případě si i zasoutěžit.S jakým modelem se já účastním soutěží? Jak je z nadpisu patrné jedná se o model Elán od firmy VEKAmodel. Byl to prototyp. Získal jsem laminátový trup a výřezy žeber. Stavba je velice jednoduchá, protože žebra jsou nasunuty na uhlíkové trubce. Náběžku tvoří také uhlíková trubička. Sesadit a zakapat řídkým vteřiňákem. Jde to velice rychle od ruky. Tím, že se jednalo o první model, vymýšleli jsme jak uchytit křídla k trupu, aby vydrželi prvotní nápor při vystřelení. Vyřešil jsem to tak, že jsem provrtal tehdy ještě dubový špalíček, který jsem následně rozřízl a přilepil k uhlíkové trubce. Tím bylo dosaženo rozložením sil do nosníku. Výškovku jsem také dostal, tak že jsem lepil jen směrovku. Pak už to jen zkompletovat a těšit se na první starty. Hlavní zálet a seřízení bylo na majiteli firmy Petera Kapuscinského. Mírné dovážení a jinak pohoda. Do dnešního dne došlo již k několika úpravám. Především byla snaha model odlehčit. Snížili se průměry použitých trubek v křídlech, jeden z kolegů vynechal položebra, odlehčoval frézováním i odtokovku, odlehčil se při výrobě i trup. Dnes už to i tak trochu přeháníme, že sháníme lehká serva a chceme použít lipol baterie. Vzhledem k tomu, že můj prototyp váží 365g, tak kolega se po všech úpravách dostal  na 270g. Peter postavil  celkově rozebíratelný model a dostal se na váhu něco málo přes 400g. Dle mého názoru bude univerzální váha do všech povětrnostních podmínek těsně pod 300g. Je to paráda, když se sejde naše malá skupina a po nebi se majestátně posouvá 4-5modelů Elán.Jak jsem již napsal, přijeďte se minimálně podívat, v lepším případě zvýšit počet účastníků na soutěži. 

"Bandaska" P-47D v hangáru Mirka Berana (únor 2021)

Technické parametry Thuderbolta: rozpětí 1850 mm, serva 9 ks Hitec, ovládání křidélka, klapky, motor, výškovka, směrovka, zatahovací podvozek, motor MVVS 26 cm3. Po dokončení stavby P47 jsem se rozhodl, že svého Thunderbolta vybavím kokpitem. V místě kokpitu jsem vyřízl obdélníkový otvor, odpovídající rozměru plastovým výliskům kokpitu od firmy Top Flite, kterou prodává firma MODELCENTRUM s.r.o. v Pardubicích. Jednotlivé plastové dílky jsou vyřezány, vystříhány, nabarveny a nakonec nalepeny. Vystřihování přístrojů do palební desky byl „oříšek“ vzhledem k rozměrům přístrojů. Jelikož zaměřovač nebyl součástí stavebnice, rozhodl jsem se ho vyrobit. Tělo zaměřovače je vysoustruženo z hliníkových kulatin, poté je řezán, broušen a natřen. Skla zaměřovače jsou vyrobena z víčka na modelářské špendlíky a spodní sklo je polepeno reflexní žlutou samolepkou. To vytváří dojem, že je zapnut. Po dokončení je zaměřovač přišroubován k palubní desce. Na zadní části kokpitu jsem vytvořil pojezd kabiny ze smrkových lišt a opatřil nátěrem.

"Bezocasník" Hai-2 vzniká v dílně Karla Drye (únor 2021)

Technická data: rozpětí 1800 mm, motor AXI 2220/12 Long, Regulátor Ray 30A, Serva 4 x E max ES 08MDII, předpokládaná baterie 4S1 cca 2200 mAh, na posledních dvou snímcích představa, jak by model po dokončení mohl vypadat. 

Foto autor

Elegantní Twister (Graupner): stavba a létání (leden 2021)

Představovaný Twister od firmy Graupner vznikl jako mnoho podobných stavebnic modelů vzhlédnutím se ve velkém letadle. Twister je akrobatický speciál, který vzhledově vychází z ladných křivek letadla Spitfire a zachovává si jeho eleganci a vytříbené tvary.

Ve stavebnici je prakticky hotový, tj. má všechny součásti potažené nažehlovací folií a je detailně vybaven, včetně zatahovacího podvozku. Na staviteli tedy je, a by vše "dal dohromady" a zprovoznil. Vlastní sestavení začínáme kompletací křídel. Ta mají ovládána křidélka vztlakové klapky, proto je přibude i další servo a jeho náhon. Serva jsou standardní (50 gramů) a byla použita v digitálním provedení. Náhony křidélek a klapek použijeme z bohatého přiloženého příslušenství. Stavba pokračuje poněkud složitější částí, a tou je instalace zatahovacího podvozku, ovládaného dalším servem. Je potřeba vyříznout foliový potah v místě podvozku, instalovat servo a nanečisto vyzkoušet jeho mechaniku. Po nedobrých zkušenostech je žádoucí zpevnit uchycení podvozku (nejlépe překližkou 8 mm), protože "vietnamská" varianta je křehká a naprosto pevnostně poddimenzovaná. Po sestavení a odzkoušení jsou křídla hotová.

Trup má již instalovaná táhla k VOP a SOP a tak není velkým problémem zprovoznit ocasní plochy. Snad jen drobné přemýšlení vyžaduje ostruha, resp. její umístění tak, aby bylo možné zespoda přilepit plastový kryt. Asi největší promýšlení vyžaduje instalace motorové přepážky a uchycení motoru. Záleží na konkrétních rozměrech motoru, a by se použily vhodné distanční podložky, aby došlo i potřebnému vyosení motoru doprava a dolů. Motorové lože je rozměrné a s výhodou pojme i regulátor otáček. Mezi přepážkou a centroplánem je prostor pro baterii, v našem případě lipokami 3S1P 3300 mAh a to dvakrát v sérii za sebou. Nakonec vybavíme kabinu fešáckým pilotem a kontaktním lepidlem přilepíme průhledný překryt.

Technické parametry hotového modelu: rozpětí 1700 mm, délka 1430 mm, letová hmotnost 4350 gramů, motor Leopard 5056, vrtule 14 x 8, regulátor 70 A, SBEC 10 A, 3300 mAh 6S/1P, 9 serv.

Létání s Twisterem: bezproblémové starty s dostatkem výkonu, model zvládá základní akrobacii a letové prvky, v rovném letu stabilní, jen je třeba se vyhnout malým rychlostem, při kterých má tendenci padat po křídle, vztlakové klapky jsou dostatečně účinné, a to především při přistávání. Při prvním přistání "odešlo" uložení podvozku, proto následovalo masivní zpevnění v centroplánu křídla. Modleu to ve vzduchu i na zemi sluší...